6دسامبر 2022 - بر اساس یافته های کارآزماییTODAY ، که در مجلهClinical Endocrinology & Metabolism  منتشر شده است، دیابت مادر با کنترل بدتر قند خون، کاهش تغییرپذیری ضربان قلب و هایپرفیلتراسیون گلومرولی در جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

این ارتباط در تمام موارد دیابت مادر، چه تشخیص در دوران بارداری انجام شده باشد و چه بعد از بارداری، مشاهده شد.

قرار گرفتن در معرض عواملی مانند دیابت والدین، تغذیه بیش از حد، و سوء تغذیه قبل از تولد، از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی متابولیکی در آینده هستند. در حال حاضر، هیچ اطلاعاتی در مورد اثرات دیابت والدین بر عوارض یا پیشرفت بیماری در دیابت نوع 2 در دوران جوانی وجود ندارد.

دکتر Rachana D Shah، از بیمارستان کودکان فیلادلفیا و یک تیم تحقیقاتی از ایالات متحده، اثرات سابقه ی دیابت والدین بر عملکرد سلولهای بتا، نتایج گلایسمی و عوارض ناشی از آن را در یک گروه از افراد آمریکایی که دیابت نوع 2 در آنها در جوانی شروع شده بود، بررسی کردند.

برای این منظور، محققان از 699 فرد 10 تا 17 ساله ی مبتلا بهدیابت نوع 2 در 15 مرکز ایالات متحده ثبت نام کردند. آنها تا 12 سال به عنوان بخشی از گزینه های درمانی برای دیابت نوع 2 در نوجوانان و جوانان (TODAY) و مطالعات بعدی TODAY2 پیگیری شدند. اطلاعات مربوط به تشخیص دیابت در مادران بیولوژیک برای 621 شرکت کننده (قبل یا در طول بارداری = 218؛ هرگز = 301؛ پس از بارداری = 102)، و اطلاعات مربوط به پدران بیولوژیکی برای 519 نفر (دیابت پدری = 167؛ بدون دیابت = 352) در دسترس بود.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

·        دیابت مادر (اما نه پدر) با از دست دادن کنترل قند خون فرزندان در طول زمان مرتبط بود که به عنوان هموگلوبین A1c بیش از 8 درصد برای بیش از شش ماه، تعریف می شود.

·        دیابت مادر (اما نه پدر) پس از 12 سال پیگیری با افزایش خطر تغییرپذیری پایین ضربان قلب و هایپرفیلتراسیون گلومرولی در فرزندان دیابتی مرتبط بود.

·        اثرات تا حد زیادی مستقل از جنس، نژاد/قومیت، سن، و درآمد خانوار بود.

·        نتایج در فرزندان زمانیکه تشخیص دیابت مادر در طول بارداری یا بعد از بارداری صورت گرفته بود،مشابه بود.

محققان نتیجه گیری نمودند که دیابت مادر، صرف نظر از اینکه بعد از بارداری یا در دوران بارداری تشخیص داده شود، با هایپرفیلتراسیون گلومرولی، کنترل بدتر قند خون، و تغییرپذیری کمتر ضربان قلب در جوانان مبتلا به دیابت نوع 2، مرتبط است. ارتباط قوی بین نتایج دیابت در فرزندان با دیابت مادر، نقش احتمالی برنامه ریزی متابولیکی در رحم را نشان می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/maternal-diabetes-tied-to-poor-blood-sugar-control-and-complications-among-youth-with-type-2-diabetes-103503